Sağlık bir ülkede ayrım gözetmeden, zengin fakir herkesin ihtiyaç duyduğu bir hizmettir. Vazgeçilmezdir. Her şeyden öte sağlık hizmeti aldığınız esnada karşılaşmış olduğunuz tüm davranış, tutum, aksaklık, eksiklikler sizde unutulmaz.Sağlık Hizmeti depolanan bir hizmet değildir. Sağlık Hizmeti hastanın o anki ihtiyacına göre o anda sunulacak bir hizmettir. Ancak, sağlıkta hazır edilebilecek hizmetin kaliteli ve doğru sunulmasını sağlayacak bir çok parametre vardır.Bu hizmetler aslında bir nevi alt yapı hizmetleridir. Nlerdir bunlar diye bakacak olursak aslında sağlık hizmetinin sunumunda kullanılan tüm malzemelerin kurumda bulunmasını sağlayan tedarik hizmeti, personel hizmeti  temizlik ve yemek gibi hizmetleri kapsayan süreçlerdir.

Sağlık Bakanlığı hastanelerde yaşanan bürokrasi kültüründen kurtulmak için 663 Sayılı Khk ile sözleşmeli yöneticilik sistemine geçti. Burada kurumların sözleşmeli yöneticilerin verimlilik karne parametreleri belirlendi. Ekip çalışma kültürünün yerleşmesi amacı ile de başarısız olunma durumunda tüm ekibin sözleşmesine son verilmesi yer aldı. Ancak sistemin başladığı günden bugüne sözleşmesine karne parametreleri nedeni ile son verilen bir sözleşmeli yönetici yada ekip henüz duymadık. Sözleşme fesih nedenlerinin ne olduğu ile ilgili de net bir sebep duyulmadı. Gerçi atanmak için lisans mezunu olmak dışında herhangi bir kriterin olmadığı sistemde karne parametrelerinin işlemesini beklemek sanırım biraz ütopya. Atanmak için devlet memuru olmanıza gerek yoktur, Sağlık Bakanlığı personeli olmanıza gerek yoktur. Herhangi bir müracaat dönemi yoktur. Bir sınav yoktur. Atanmak için kriter nedir peki?

Sağlık Bakanlığı her zaman hizmetin aksamaması için uygun yasa ve yönetmelikleri belirlemektedir. Bunun içinde illerde hizmetin aksamaması için başta sağlık müdürlüğünden itibaren sistemin tüm süreçlerini birbirine bağlamıştır. Gelelim sahadaki uygulamasına.

Öncelikle Satın alma süreçlerinin yürütülmesi için il sağlık müdürlüklerinde başkan, başkan yardımcıları ve uzmanlar bulunmaktadır. Hastanelerde ise idari Mali Hizmetler Müdürlüğü ve yardımcılıkları. Ancak başta doğrudan temin alımları olmak üzere piyasa fiyat araştırması ve yaklaşık maliyet hazırlanması, stokların belirlenmesi, ihtiyaçların tespit edilmesi süreçlerinde tek bir sözleşmeli yönetici görememekteyiz. Kurumlarda bu süreçlerin yönetimi sözleşmeli yöneticiye yakın olan isimlere bırakılmış ve yürütülmektedir. O zaman ne gerek vardır bu kadar sözleşmeli yöneticiye.

Kamu kurumlarında iş mahkemeleri genellikle kaybedilmektedir. Elbette Sağlık Bakanlığı bunun içinde verimlilik karne parametresi belirlemiştir. Bu süreç de bir şekilde sahiplendirilmiştir.Ancak, kaybedilen mahkeme süreci analiz edilmekte midir? Delil için evraklar mı gönderilmemiştir. Yada kamu yararına mahkemeye şahit olarak gönderilen personel yeterli bilgi mi vermemiştir. Kurum haksız yere işten çıkardı ise, kamuyu zarara uğratanlar ile ilgili neden tedbir alınmaz.

663 ile sözleşmeli yöneticilik ile uzman kadrosu açıldığında ve kendi kadrosunda çalıştığından daha fazla ücret verilmesi planlandığında geçici görevlendirmelere son verileceği ifade edilmişti. İl Sağlık müdürlüklerine her gün yönetmelik ve genelgelere rağmen artarak yapılan geçici görevlendirmeler devam etmektedir, bu durum sözleşmeli yöneticiler tarafından nasıl açıklanmaktadır. Hastanelerde soruşturmaların yapılma iş ve işlemleri neden il Sağlık Müdürlüğü tarafından denetlenmez. Soruşturma yapılmasında esas olan nedir? İşin uzmanı tarafından yapılmasıdır. Peki bu işin uzmanı mıdır diye sorulmakta mıdır? Yoksa yapılmış olsun diye mi yapılmaktadır?

Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürleri eleman yok diyerek resmi yazıya rağmen 25 yıl ve üzeri çalışan personele nöbete yazarken, eşimden ayrıldığım çocuğuma bakacak kimsem yok nöbete girmesem diyen personeline talebiniz şartlar uygun olduğunda değerlendirilecektir gibi bir cümle ile baştan savarken, ihtiyacı olan elemanı hangi gerekçeler ile il-ilçe sağlık Müdürlükleri, ADSM, ve başka kurumlara geçici görev ile gönderebilmektedir. Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürleri yönetmeliklere rağmen servis sorumlularını hangi gerekçe ile uzman hemşirelerden ve lisansı hemşirelik olmayan personelden belirleyebilmektedir. Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürleri hiç bir yönetmelikte olmayan süpervizör, koordinatör, sağlık bakım hizmetleri birim sorumlularını hangi yasa ve yönetmelikten aldıkları güç ile atayabilmektedirler. 25 yıl ve üzeri çalışan, çocuğuna gece bakıcısı olmayan personele nöbet yazılırken hastaneye dün başlayan personel daha mesleğinde 10 yılını tamlamış personel eğitim biriminde, kalite biriminde, enfeksiyon kontrol hemşireliğinde, poliklinik hizmetlerinde, birim sorumluluğunda görevlendirilmektedir. Gözetmen hemşire sadece gece çalışır denmesine rağmen nasıl olurda gündüzde çalışır.Yeni mezun, kuruma o gün atanan personel hangi kriterinden dolayı eğitim hemşiresi atanır?

Son günlerde sosyal medyada, yerel basında hastanelerin otomasyon, temizlik , yemek hizmetleri ile ilgili sürekli olarak başında ve sosyal medyada haberler yer almaktadır. İl Sağlık Müdürlüğünde uzmanlardan, hastane müdürlerinden daha fazla ücret alarak görev yapan bilişim uzmanları , bağlı bulundukları başkan yardımcıları, başkanlar ne iş yapmaktadır.HBYS ile ilgili aksaklıklar nedeni ile ilgili neler yapılmaktadır. Belirtilen eksiklikler yerine getirilmiyor ise teknik şartnamenin ve idari sözleşmenin gereklilikleri yapılmakta mıdır?

Temizlik ve yemek hizmeti. Sürekli başına ve şikayetler konu olan hizmetler. Klinik Destek Hizmetleri Müdürü nün ve yardımcısının sağlık personeli olması gerekliğinin temel sebebidir beklide. Hastane enfeksiyonlarını bilmeyen birini atarsanız buraya onun için temizliğin nasıl yapıldığı, temizlik değildir önemli olan. Elinde olan güç ile personel hareketi yapar sadece. Hastaneye hiç bir mazereti olmadan 1 hafta işe gelmeyene personeli görmezden gelmek olarak algılamaktadır. Hasta çıktıktan sonra hasta yatağının temizlenmesini, renkli bezlerin anlamını bilmez ise gerekliliğini de anlamayacaktır.Ofis alanlarının temizliği ile yoğun bakımlarının temizliğini aynı sanan müdür, müdür yardımcısından çokta bir şey beklememek gerekiyor. 

Yemek gramajlarının neden olduğunu, nasıl hesaplandığını bilmeyen, mutfakta çalışan personelin tırnağının neden kısa olması gerektiğini bilmeyen kişiden müdür, müdür yardımcısı atanırsa ne diyelim.

Sanırım karne parametreleri ile alınma kriteri ile görevine son verilen ekipleri duymadığımız sürece böyle devam edilir.

Şaşa ile döşenmiş albenisi yüksek kapıda sekreterin oldugu makam odasında oturmak için kriter nedir acaba. Lisans mezunu olmak dışında 

Editör: TE Bilisim