personel sağlık

Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliği'nde Kapsamlı Değişiklik: Haklar, Katsayılar ve Teşviklerde Önemli Güncellemeler

Sağlık Bakanlığı tarafından hazırlanan ve 10 Temmuz 2025 tarihli, 32952 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik”, aile hekimleri ile aile sağlığı çalışanlarının ödeme ve teşvik sisteminde önemli değişiklikler içeriyor. Yapılan düzenlemeler, hem çalışanların lehine getirilen bazı iyileştirmeleri hem de önceki yönetmelikte yer alan bazı tartışmalı maddelerin sürdüğünü ortaya koyuyor.


🔁 Müracaat Süresi 12 Aya Çıkarıldı

Yönetmeliğin 18. ve 21. maddelerinde yer alan ve kayıtlı kişilerin birime başvurmamaları halinde katsayıların yarıya düşmesini öngören hükümde, başvuru süresi 6 aydan 12 aya çıkarıldı. Bu değişiklik, 1 Mayıs 2025’ten itibaren geçerli olmak üzere yürürlüğe girmiştir. Aynı zamanda, bazı nüfus gruplarının sağlık hizmetlerine daha sık erişiminin gerekmesi durumunda bu sürenin 12 ayı aşmamak kaydıyla Sağlık Bakanlığı tarafından ayrıca belirleneceği de hükme bağlandı.

Bu düzenleme aile sağlığı çalışanları için de geçerli olacak şekilde 21. maddeye yansıtıldı.


📊 3500 Kayıt Üstü Nüfus Ödemeye Dahil Edildi

Aile hekimlerinin ödeme hesaplamalarında dikkate alınan nüfus sınırlarında da değişikliğe gidildi. Mevcut sistemde ilk 3500 kişi için yapılan puanlamaya ek olarak, eğer bir birimde kayıtlı kişi sayısı 3500’ü aşıyor ve toplam ara puan 3000’in altında kalıyorsa, 3000 puana ulaşana kadar 3500 üzeri nüfus da hesaplamaya dahil edilebilecek.

Bu kapsamda yapılan değişiklik, aile sağlığı çalışanlarının ödeme sistemine de entegre edildi.


💬 Memnuniyet ve Akılcı İlaç Kullanımı Teşviklerinde Esneklik

Aile hekimliği biriminin memnuniyet oranı, daha önce sadece il ortalaması ile kıyaslanarak teşvik puanı sağlarken, artık Türkiye geneli ortalaması da dikkate alınacak. Böylece memnuniyet oranı il ortalamasının altında kalan ancak Türkiye ortalamasının üzerinde olan birimler de teşvikten faydalanabilecek.

Benzer şekilde, akılcı ilaç kullanım oranında da teşvik şartlarında esneklik getirildi. İl ortalamasının yanı sıra Türkiye ortalaması, hekimin geçen yılki kendi oranı ve OECD ortalamasının %30’u gibi çeşitli karşılaştırmalar esas alınarak teşvik hesaplaması yapılacak. Bu değişiklikle daha adil bir değerlendirme hedefleniyor.


📈 Teşvik Katsayılarında Artış

Aile sağlığı çalışanlarının günlük muayene sayısına ve kronik hastalık tarama oranlarına göre verilen teşviklerin katsayıları artırıldı:

  • Günlük muayene sayısında %2–%4 aralığı %3–%6'ya,

  • Kronik hastalık taramalarında %1,5 ve %3 oranları sırasıyla %3 ve %6’ya yükseltildi.

Bu düzenleme, çalışanların performansına bağlı olarak daha yüksek ek ödemeler almasını sağlayacak.


💡 Formül ve Hesaplamalarda Teknik Revizyon

  1. ve 21. maddelerde yer alan “günlük muayene sayısı” ve “hedef muayene sayısı” hesaplamalarına ilişkin formüllerde sadeleştirme ve standardizasyon sağlandı. Yeni sistemle birlikte muayene sayıları daha net ve uygulanabilir şekilde ölçülecek.


💸 Geçici Aile Hekimi Ödemelerinde Netlik

Geçici olarak görevlendirilen aile hekimlerine yapılacak ödemelerde artık döner sermaye emanet hesabından yapılan taban ve teşvik ek ödemeleri mahsup edilecek. Bu değişiklik, ödeme kalemlerinin daha şeffaf ve denetlenebilir olmasını amaçlıyor.


🕒 Nöbet Düzenlemelerinde Güncelleme

Aile sağlığı çalışanlarının nöbet uygulamaları da yeniden düzenlendi. Daha önce “5 nöbet (ve/veya) 96 saat” ifadesi, “96 saatten az olmamak kaydıyla 5 nöbet” şeklinde değiştirilerek netleştirildi.


📅 Geçici Madde ile Geçiş Süreci Belirlendi

Yeni düzenlemelerin uygulanmasında geçici bir madde ile önceki sistemin 1 Kasım 2024 – 1 Mayıs 2025 tarihleri arasındaki dönemde geçerli olacağı; bu tarihten itibaren 12 aylık başvuru süresinin esas alınacağı belirtildi. Yönetmelikte yer alan diğer değişiklikler ise 1 Ağustos 2025 tarihinde yürürlüğe girecek.

Acı eşiği en yüksek kan grubu belli oldu
Acı eşiği en yüksek kan grubu belli oldu
İçeriği Görüntüle

⚖️ Değerlendirme: İyileştirme mi, Yamalı Sistem mi?

Yönetmelik değişikliğiyle birlikte bazı önemli kazanımlar elde edilmiş olsa da, özellikle önceki değişiklikte eleştirilen hükümlerin yürürlükte kalması dikkat çekiyor. Özellikle sözleşmeli çalışanlar açısından ödeme dengesizliklerine yol açan kriterlerin hâlen korunuyor olması, çalışanlar arasında eşitlik ilkesine gölge düşürebilir.

Her ne kadar puanlama, başvuru süreleri ve teşvik katsayılarında iyileştirmeler yapılmış olsa da, sistemin bütünsel bir şekilde sadeleştirilmesi ve performans ile hak ediş ilişkilerinin daha adil temellere oturtulması beklentisi sürüyor.


📌 Aile Hekimliği Yönetmeliğinde Kapsamlı Değişiklikler: Süreler Uzatıldı, Katsayılar Yükseltildi, Yeni Teşvikler Geldi

10 Temmuz 2025 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, aile hekimleri ve aile sağlığı çalışanlarının ödeme ve teşvik sistemlerinde önemli değişiklikler getirdi. Yapılan düzenlemeler hem çalışanların gelirlerini etkileyen teknik ayrıntıları içeriyor hem de önceki yönetmelikte yer alan bazı sınırlamaları esnetiyor. İşte yapılan değişikliklerin özeti ve olası etkileri:


🕒 1. Hizmete Müracaat Süresi 6 Aydan 12 Aya Çıkarıldı

Mevcut sistemde, son 6 ay içinde aile hekimliği birimine başvurmayan kayıtlı kişiler için katsayıların yarısı esas alınıyordu. Yeni düzenlemeyle bu süre 12 aya çıkarıldı. Bu sayede, birime müracaat etmeyen vatandaşların varlığı çalışanların gelirlerini daha az olumsuz etkileyecek.

Ek olarak, Bakanlık gerekli görmesi halinde bu süreyi 12 ayı aşmamak kaydıyla belirli riskli nüfus grupları için farklılaştırabilecek.

🟩 Kapsam: Hem aile hekimleri hem de aile sağlığı çalışanları


👨‍👩‍👧‍👦 2. 3500 Kişi Sınırı Esnetildi, 3000 Puan Şartıyla Yeni Alan Açıldı

Daha önce kayıtlı 3500 kişiye kadar olan nüfus dikkate alınıyor, fazlası değerlendirmeye alınmıyordu. Yeni düzenleme ile:

Eğer bir aile hekimi biriminde 3500’den fazla kişi kayıtlıysa ve bu nüfusla elde edilen puan 3000'in altındaysa, azami 3000 puana ulaşana kadar fazladan nüfus da hesaba katılacak.

Bu düzenleme, özellikle yüksek nüfuslu bölgelerde hizmet veren birimler için önemli bir iyileşme niteliği taşıyor.

🟩 Kapsam: Hem hekim hem çalışan için geçerli


💸 3. Teşvik Ödemelerinde Yeni Ölçütler: İl ve Türkiye Ortalaması Kıyaslaması

Aile hekimliği teşvik sisteminde önemli değişikliklerden biri de memnuniyet oranları ve akılcı ilaç kullanımı ile ilgili hesaplamalarda yapıldı:

  • Memnuniyet oranı sadece il ortalamasına göre değil, Türkiye ortalamasına göre de değerlendirilecek.

  • Akılcı ilaç kullanımına ilişkin teşvik kriterine, il oranının yanında şu ölçütler de eklendi:

    • Türkiye ortalaması,

    • Hekimin bir önceki yıl aynı aya ait oranı,

    • OECD ortalamasının %30 altına kadar olan Bakanlık hedefi

Bu esneklikler sayesinde daha geniş bir grup çalışan teşviklerden yararlanabilecek.


🔢 4. Teşvik Katsayıları Yükseltildi

Aile sağlığı çalışanlarının performansa dayalı teşvik katsayılarında dikkat çeken artışlar yapıldı:

Durum Önceki Oran Yeni Oran
Günlük muayene sayısı %50-100 %2 - %4 %3 - %6
Günlük muayene %100+ %4 %6
Kronik hastalık taraması %40 %1.5 %3
Kronik hastalık taraması %70+ %3 %6

Bu artışlar, sahada aktif çalışan sağlık çalışanlarının maaşına doğrudan katkı anlamına geliyor.


📝 5. Geçici Aile Hekimi Ödemelerinde Mahsup Değişikliği

Geçici aile hekimlerinin döner sermaye emanet hesabından yapılan ödemelerinde, sadece teşvik ödemeleri değil, artık “görevlendirildiği günlere ilişkin taban ve teşvik ödemeleri” de mahsup edilecek. Bu değişiklik, hesaplama yöntemlerinde teknik uyum sağlarken, bazı durumlarda ödemelerin düşmesine neden olabilir.


🕔 6. Geçiş Süreci ve Uygulama Takvimi

Yönetmelikte yer alan değişikliklerin bazıları hemen yürürlüğe girerken, bazıları için geçiş süreci belirlendi:

  • 1 Mayıs 2025 itibariyle 6 aylık müracaat süresi 12 ay olacak.

  • Diğer hükümler ise 1 Ağustos 2025 itibarıyla uygulanmaya başlanacak.

  • Geçici Madde 2 ile 1 Kasım 2024 – 1 Mayıs 2025 arası için eski süre (6 ay) dikkate alınacak.


⚖️ Değerlendirme: Kazanımlar ve Devam Eden Sıkıntılar

Bu değişikliklerle birlikte;

  • Aile hekimi ve aile sağlığı çalışanlarının gelirini etkileyen katsayılar güncellenmiş,

  • Nüfus sınırlarına takılan birimlerin ek ödeme alabilmesi sağlanmış,

  • Teşvik sistemi daha adil ve esnek hale getirilmiş oldu.

Ancak çalışanlar açısından halen geçerli olan bazı sınırlayıcı maddeler, önceki yönetmeliklerde olduğu gibi eleştiri konusu olmaya devam ediyor. Özellikle nöbet yükü, personel açığı ve teşvik hesaplamalarındaki bazı teknik ayrıntılar sahada tartışılmaya devam edebilir.