Sağlık ve sosyal hizmet kolunda faaliyet gösteren 19 sendika ve 2 Aile Hekimliği Federasyonundan oluşan ve kısa adı SABİM olan “Sağlık ve Sosyal Hizmet Birlik ve Dayanışma Platformu” kuruldu.
22.07.2023 tarihinde Ankara Holiday Inn otelde bir araya gelen SABİM Platformu bileşenleri, 2024-2025 yıllarını kapsayan toplu sözleşme taleplerini bir basın açıklaması ile kamuoyuna duyurdu.
Hürriyetçi Sağlık Sen’in de dahil olduğu Platformun dönem sözcülüğünü Hekim Birliği Sendikası üstlendi.
Hürriyetçi Sağlık Sen Genel Başkanı Muhammet BİRİNCİ, SABİM Platformunun toplu sözleşme sürecine yönelik çalışmaları ve Platformun taleplerini açıkladı.

SABİMİN KURULUŞ AMACI   
Sağlık ve Sosyal Hizmet Birlik ve Mücadele Platformu “SABİM”, sağlık ve sosyal hizmet çalışanlarının mali sosyal ve özlük haklarının korunarak geliştirilmesi, çalışma şartlarının iyileştirilmesi, güvenli ve güvenceli bir çalışma ortamının oluşturulması amacıyla ortak mücadele ve eylem birlikteliği oluşturmak üzere kurulmuştur.

SORUNLARIMIZ ÇÖZÜM BEKLİYOR
Bilindiği gibi, sağlık ve sosyal hizmet çalışanlarının bu güne kadar yığınla birikmiş ve çözüm bekleyen sorunları vardır. Başta etkin ve nitelikli hizmet sunumunu ve sağlık hizmetlerine erişimi de olumsuz yönde etkileyen şiddet vakaları, çalışma şartlarının iyileştirilememesi, personel eksikliği nedeniyle çalışanların fazla çalışmaya zorlanması, liyakatsiz yöneticilerin keyfi uygulamaları, çalışanların katkısı ile elde edilen döner sermaye gelirlerinin çalışanlar arasında adaletli ve hakkaniyetli bir şekilde dağıtılmaması ve iş barışının tesis edilememesi gibi başlıca sorunlar çözüm beklemektedir.

GERÇEKÇİ VE SÜRDÜRÜLEBİLİR ÜCRET SİSTEMİ İSTİYORUZ
Sağlık ve sosyal hizmet çalışanları, emeklerinin karşılığı olan ve emekliliklerinde insanca yaşamalarına elverişli seviyede bir ücret alamamaktadır. Çalışanların aylık kazançlarının neredeyse yarısı emekli aylığına yansımayan ek ödemelerden oluşmaktadır. Sağlık çalışanlarının gelecek kaygısı yaşamalarına, hekim ve diğer sağlık çalışanlarının memurluktan istifa etmelerine sebebiyet veren ücret politikalarının terk edilerek gerçekçi ve sürdürülebilir bir ücret sisteminin tesis edilmesi kaçınılmaz hale gelmiştir.

DEMOKRATİK HAKLARIMIZI KULLANACAĞIZ
19 sendika ve 2 Aile HekimliğiFederasyonunun iştiraki ile oluşturulan sağlık ve sosyal hizmet Birlik ve Mücadele Platformu olarak, kararlı ve etkin bir şekilde toplu sözleşme sürecine katkı sağlamak, çalışanlara umut olmak ve  haklarımıza kavuşmak istiyoruz. Platformun bileşenleri ile yapılan çalıştay neticesinde belirlenen toplu sözleşme taleplerimizi çalışanların ve  kamuoyunun bilgisine sunuyoruz. Kamu işveren kurulu tarafından taleplerimiz doğrultusunda çözüm üretmesini bekliyoruz. Aksi halde uzun süreli iş bırakma eylemleri dahil olmak üzere tüm demokratik haklarımızı kullanacağımızın bilinmesini istiyoruz 

İŞ BIRAKMA EYLEMİ İLE UYARIYORUZ.
Hiçbir sağlık ve sosyal hizmet çalışanının mevcut sistem içerisinde hizmet sunabilecek tahammülü kalmamıştır. Taleplerimizi dile getirmek, kararlılığımızı ortaya koymak ve kamu işveren kurulunun taleplerimizi dikkate almasını sağlamak amacıyla ilk iş bırakma eylemimiz, toplu sözleşme görüşmelerinin başlayacağı 1 ve 2 Ağustos 2023 tarihlerinde gerçekleşecektir. Her iş bırakma eylemimizde olduğu gibi poliklinik hizmeti gibi belirlenen bazı sağlık hizmetleri verilmeyecek, ancak acil durumlar iş bırakma eyleminden muaf tutulacaktır. Toplu sözleşmede taleplerimizin karşılanmaması halinde daha uzun süreli iş bırakma eylemleri ile haklarımızı almak için mücadele edeceğiz. Tüm çalışanların iş bırakma eylemine destek vermesini bekliyoruz

SABİM TOPLU SÖZLEŞME TALEPLERİ

ŞİDDET
Kamu çalışanlarına yönelik şiddet vakalarının önlenmesinde etkin yasal düzenlemelerin yanı sıra işyerlerinde de gerekli teknik önlemler alınmalı, birimler kurulmalıdır.
Beyaz kod veren sağlık çalışanı, talep etmesi durumunda olayın olduğu gün idari izinli sayılmalıdır.
Aile sağlığı birimlerinde güvenlik görevlisi bulundurulmalıdır ve mali, sosyal vb. hakları idare tarafından karşılanmalıdır.
Fiziksel şiddet kadar mobbingin de önemi kavranmalı, ilişkin yasal mevzuat detaylandırılmalıdır.

MALİ HAKLAR
Tüm ücretler, en düşük devlet memuru aylığı yoksulluk sınırı üzerine çıkarılarak, emekli aylığına yansıtılacak şekilde tek kalem maaş olarak ödenmelidir. Bu kapsamda; en düşük devlet memuru aylığı yoksulluk sınırı üzerinde ve uzman hekimin de yoksulluk sınırının üç katı olacak şekilde, tüm çalışanların ücretleri eğitim düzeyi, mesleki sorumluluklar ve riskler gözetilerek yeniden belirlenmelidir. 
Nöbet ücretleri aylık ücretin saat başına düşen tutardan az olmayacak şekilde artırımlı olarak ödenmeli, bu ücrete ilave olarak riskli birim farkı ve gece çalışma tazminatı eklenmeli, takip eden ayın en geç 15’inde ödenmesi hüküm altına alınmalıdır.
Tüm çalışanların vergi oranı %15 olarak sabitlenmelidir.
14 Mart Tıp Bayramında hekimler tam gün idari izinli sayılmalı ve hekimlere bir maaş ikramiye verilmelidir. Aynı uygulama hemşireler gününde hemşirelere, ebeler gününde ebelere; diğer tüm çalışan grupları için de uygulanmalıdır. Ayrıca tüm sağlık ve sosyal hizmet çalışanlarına yılda iki maaş ikramiye verilmelidir.
Aile hekimi ve aile sağlığı çalışanından yıllık izin ve hastalık raporlarında maaş kesintisi yapılmamalıdır. ASM gider ödeneği kalemi oranları, Sosyo-gelişmişlik ödemesinde bölge oranları ve deprem bölgesi öncelikli olarak güncellenmeli ve çarpan katsayısı, Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliğinde yer alan ilk 1000 puana kadar olan hak ediş kalem katsayısı %100 arttırılmalıdır.
Aile sağlığı çalışanlarının 1,5 olan tavan ücret katsayısı 3’e çıkarılmalıdır.
ASM’ler güvenlikli fiziki koşulları uygun olacak şekilde kamu tarafından inşa edilmelidir.  Bunlar gerçekleşinceye kadar ASM’lerin kira, personel ve her türlü giderleri merkezi bütçeden karşılanmalıdır.
Aile hekimliği dahil tüm sağlık ve sosyal hizmet çalışanlarına; giyim yardımı, aile yardımı, çocuk yardımı, kira yardımı, ölüm yardımı, ulaşım yardımı güncel ekonomik rakamlara göre belirlenip ödenmelidir.

ÖZLÜK HAKLARI
Fiili hizmet süresi zammı (yıpranma payı hakkı) yıl başına 90 gün olarak, tüm sağlık ve sosyal hizmet çalışanlarını kapsayacak ve geçmişe etkili olacak şekilde yeniden düzenlenmelidir.
Kamuda sözleşmeli istihdama ve hizmet alım sözleşmelerine son verilmeli, kadrolu, güvenceli çalışma biçimi sağlanmalıdır. Lisansüstü eğitimini tamamlayarak YÖK tarafından tanınan alanlardan uzmanlığını alanlar için kadro açılmalı ve istihdam edilen çalışanlara uzmanlık tazminatı verilmelidir.
Hizmet içi yüz yüze veya uzaktan yapılan tüm eğitimlerin süresi, mesaiden sayılmalı ve mesai saatleri sonrası yapılan eğitimlere nöbet ücreti ödenmelidir.
5510 ve 5434 sayılı kanuna göre emekli olan çalışanlar arasındaki emekli aylığı farklılığının giderilmelidir.
Sağlık ve sosyal hizmet kolu dahilinde bulunan kurum ve kuruluşlarda mazeret atamalarında aile birliğinin sağlanmasına engel teşkil eden sınırlamalar ortadan kaldırılmalıdır.
Üniversite hastaneleri arasındaki tayin sorunu çözülmelidir.

SP, Türkiye'nin kredi notunu yükseltti SP, Türkiye'nin kredi notunu yükseltti

ÇALIŞMA KOŞULLARI
Sağlık ve sosyal hizmet çalışanları, kendi kadro unvanlarına uygun pozisyonlarda çalıştırılmalıdır.
Eşi ölen veya boşanma sebebi ile çocuğunun velayeti verilen sağlık çalışanına isteği dışında gece nöbeti görevi verilmemelidir.
Sağlık çalışanlarının iş yükünü artıran personel eksikleri giderilmeli, gerekli personel istihdamı sağlanmalıdır. İstihdam düzensizlikleri ortadan kaldırılmalıdır.
Nöbet tutulan hastanelerde 10 yaşından küçük çocuğu olan sağlık çalışanları için, nöbette çocuklarının bakım ve gözetimi için 7/24 hizmet veren kreş imkânı idare tarafından sağlanmalıdır.
OECD verileri baz alınarak hasta başına düşen sağlık profesyoneli sayı verileri göz önüne alınarak ortalamasına dikkat edilerek sağlık profesyoneli atamalarının yeterli düzeyde yapılmalıdır.

LİYAKAT
Görevde yükselme sınavlarında mülakat kaldırılmalıdır.
Sözleşmeli yöneticilik modelinden vazgeçilmeli, sınav ve liyakate göre atanmalıdır.
Tüm birim amirlerinin belirlenmesinde; objektif ve liyakat kriterlerine uygun kişilerin aday olabileceği ve işyerinde çalışanlarının da görüşünün alınacağı, belirli bir süre için seçileceği bir sistemi yönetmelik ile düzenlenmelidir.
Tüm idari kadrolarda görev yapan idarecilerin ve birim sorumlularının sendika üyesi olamayacakları kapsamına alınmalıdır.
Sendika üyeliği ve üyelikten çekilme işlemleri E-Devlet üzerinden yapılmalıdır.

Editör: TE Bilisim