<p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">TÜİK; her yıl Yaşam Memnuniyetini ölçmekte ve sonuçlarını yayınlamaktadır.</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">2013 yılında bireylerin kamu hizmetlerinden genel memnuniyet düzeylerine bakıldığında;</span></span></span></p> <ol new="" roman="" style="font-family:Arial, " times=""> <li style="margin:0px; padding:0px" value="5"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;">Sağlık hizmetlerinde memnuniyet oranı % 74,7 olmuştu.</span></span></li> </ol> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">2019 yılı Yaşam Memnuniyeti sonuçlarına göre ise</span></span></span></p> <ol new="" roman="" style="font-family:Arial, " times=""> <li style="margin:0px; padding:0px" value="5"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;">Sağlık hizmetlerinde memnuniyet % 67,1 oldu.</span></span></li> </ol> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Sağlıkta Dönüşüm Programı" ilesağlık hizmetlerindeki memnuniyet; yüzde 39'lardan yüzde 75'lere yükselmişti... Son 6 yılda ise memnuniyet; % 7,6 azaldı...</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Biliyoruz ki, hasta memnuniyetinin ana parametresi;</span></span></span></p> <ol new="" roman="" style="font-family:Arial, " times=""> <li style="margin:0px; padding:0px" value="5"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;">Hastaların randevu süreleri uzamadan doktorlarına ulaşması,</span></span></li> <li style="margin:0px; padding:0px" value="5"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;">Muayene esnasında kendilerine yeterli süre ayrılması ve</span></span></li> <li style="margin:0px; padding:0px" value="5"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;">Hekimleri ile doğru iletişimi kurmaları, bilgilenmeleri, sayılmaları...</span></span></li> </ol> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Öyleyse şimdi hasta memnuniyetin düşmesinin sebepler nelerdir diye düşünme zamanı ama...</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Memnuniyet sadece hastalarda düşmüyor aslında...</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Hekimler de görev yaparken zevk ile çalışmak istiyorlar, hastalarına yeterli süreleri ayırmak, onlarla gereğince ilgilenmek istiyorlar...</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Her iki tarafında memnuniyeti sağlayan bir sağlık sistemi kurgulanmazsa çözüm kolay olmayacak gibi durmakta... Öyleyse; hastalarında, hekimlerinde memnuniyetlerinin artmasını istiyorsak; düşünmeliyiz ve dikkat etmeliyiz:</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px 1em 36pt; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff"><strong>1.Hekime başvuru sayısının her yıl artması hasta memnuniyetini etkiliyor...</strong></span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Bizler 58 günde bir hekime başvuruyoruz..." Gerçekten hasta mıyız?" bilmiyoruz...</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Sağlık Bakanlığı'nın 2018 yılı Sağlık İstatistiklerine göre toplam hekime başvuru sayısı;</span></span></span></p> <ol new="" roman="" style="font-family:Arial, " times=""> <li style="margin:0px; padding:0px" value="5"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;">2003 yılında kişi başı 3,4 iken,2018 yılında 9,5 oldu...</span></span></li> </ol> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Hastalar hak ettikleri sürelerde hekimler ile görüşemiyor, hastanın hekim ile olan görüşme süresinin kısa olmasıhastanın hekim ile sağlık hizmetine olan memnuniyetini düşürüyor. Ayrıca SGK ile anlaşmalı özel sağlık kuruluşlarında hastalara ayrılan süre; kamu tarafından çıkarılan ilgili (SUT) tebliğine göre (6) altı dakikadır. Bu süre de hem hasta şikâyetlerini anlatacak hem de doktoru tarafından muayene edilebilecek hem de hasta hekimi ile iletişim kurabilecek...</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Ayrılan bu süre yeterli mi?</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Hastaya ayrılan sürenin kısa olması, gereksiz radyolojik tetkik ve tahlil olarak karşımıza çıkmaz mı?</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Övünmemiz gereken hekime başvuru oranımız değil her bir hastaya ayırdığımız süre olmalı...</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px 1em 36pt; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff"><strong>2.Performansa dayalı ödeme sistemleri nedeniyle fazla hasta kabulü de hastalara ayrılan süreyi kısaltmakta...</strong></span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Hem özel sağlık kuruluşlarında hem de kamu sağlık sunucularında hekimler, performanslarına göre ücret almaktadır. Performansa göre ücret alınması hekimlik hizmetlerinde etik dışı uygulamalara yol açabilmektedir. Hekimlerin ve sağlık çalışanlarının ücret ile sosyal hakları performansa göre belirlenmemelidir.</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff"><strong>3.Hekimin işine karışan idari yaklaşımlar memnuniyet üzerine etkili...</strong></span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Artan hasta sayısı karşısında idarelerin "ne yapın, edin; muayene sayısını arttırın" baskısı ile oluşan verimsizlik önemsenmelidir. Hizmet sunanın mutlu olmadığı bir sistemde sağlık hizmeti alanların mutlu olacağını düşünmek hayalperestlik olacaktır.</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px 1em 36pt; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff"><strong>4.SABİM, BİMER, CİMER ile yapılan şikâyetlerin negatif etkisi olmakta...</strong></span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Hasta memnuniyetsizliklerini anında tespit edebilmek için mevcut olan noktalara yapılan gereksiz ve taciz edici şikâyetler de hekimler ile hastalar arasındaki iletişimi daha kötüye götürmektedir. Mevcut uygulamalar yeniden düzenlenerek şikâyetler bir ön elemeden geçirilmeli, isimsiz şikâyetlere izin verilmemelidir. Çünkü hekim öncelikle güvenilmek ve güvenmek ister...</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px 1em 36pt; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff"><strong>5.Malpraktis korkusu analiz edilmeli...</strong></span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Hastaya ayrılan sürenin kısa olması, hekimlerin malpraktis (yanlış tıbbi uygulama) şüphelerini artırmakta ve karşımıza gereksiz radyolojik tetkik ve tahlil istemi olarak karşımıza çıkmakta...</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Hekime muayene ve hasta ile görüşmesi için en az 15 dk süre tanınmalıdır.</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px 1em 36pt; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff"><strong>6.Sağlıkta şiddet olmamalı....</strong></span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Sağlık hizmetinin iki ana unsuru olan hekim ve hastaların birbirlerini düşman olarak görmesine sistem izin vermemelidir. Hastalar da hekimler de birbirlerinin olmazsa olmazlarıdır. Aralarındaki şiddeti körükleyen; tarafların beklentilerini artıran, tavan yaptıran sistemdeki defektlerdir.</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px 1em 36pt; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff"><strong>7.Aile Hekimliği güçlendirilmeli, her basamakta sevk zinciri olmalı...</strong></span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Her bireyin, her ailenin bir hekimi varken, hastalara başka hekim aratan sistemin yeniden yapılandırılmaya ihtiyacı vardır. Çözümün ana çıkış yolu güçlü bir aile hekimliği sisteminden geçmektedir. Güçlü aile hekimliği ile birlikte her basamak için geçerli bir sevk sistemi de olmalıdır.</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">Hastalar hem birinci basamaktan ikinci basamağa, hem de ikinci basamaktan üçüncü basamağa sevk zincirine uyarak gitmelidir... Bu güzel sistemin sonu hüsrana gitmemeli...</span></span></span></p> <p style="margin:1em 0px; padding:0px; text-align:justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="background-color:#ffffff">(Dr.Feza Şen-</span></span></span>www.bursahayat.com)</p>