Ülkemizde Sağlık Bakanlığı teşkilat yapısı, merkezi teşkilat (Sağlık Bakanlığı) ve taşra teşkilatı (İl Sağlık Müdürlüğü ve İlçe Sağlık Örgütleri) olmak üzere iki grupta ele alınmaktadır Bakanlık merkez teşkilat yapısı 181 sayılı KHK’dan sonra 2011 yılında 663 sayılı KHK ile değiştirilmiş, fakat 2017 yılında 694 sayılı KHK ile birlikte eski teşkilat yapısına dönüş yapılmıştır. Teşkilat yapısındaki bu değişiklik üzerinden uzun zaman geçmeden 2018 yılında çıkarılan 703 sayılı KHK ile yeni teşkilat yapısı oluşturulmuştur. Gelinen noktada görevde yükselme sınavı yapılmaz iken, kamuda sözleşmeli yönetici atamaları olarak adlandırılan sistem liyakat konusunu gündeme getirmiştir. Liyakat TDK Anlamı "liyakatli olan, liyakat ehli, iş bilir, değerli.olarak tanımlanmaktadır.

Liyakat göstermek ise ; bir işte başarı göstermek anlamında tanımlanmıştır. Ak parti hükümeti sağlık alanında yaptığı çalışmalar ile tabiri caiz ise başarıdan başarıya koşmuştur. Koğuş sistemindeki hastane odalarından tek kişilik, iki kişilik odalara, numara kuyruklarından MHRS'den evde numara alabilme lüksüne kadar.

Ancak, son zamanlar da yönetim zafiyetinden kaynaklı işlemler dolayısı ile hem sağlık çalışanları hem de hasta ve hasta yakınları mağdur olmaktadır.

Öncelikle temizlik hizmetlerinde bakanlığın ilgili resmi yazılarına rağmen personel temizlik hizmetlerinden görevi dışında tabiri caiz ise masa başı işlere çekilmiştir. Destek ve Kalite Hizmetleri Müdürlükleri sadece teknik işlemler gibi lanse edilince hastane temizliği ile ilgili buraya günde 10.000kişi geliyor ancak bu kadar olur diyen yöneticiler oldu. Hastane temizliğini bu gözle gören yönetici hastane enfeksiyonları ve hastane enfeksiyonlarının sebep olduğu görünmez maliyet göz ardı edilmekte. TGAP için birimlerin kurulduğu hastanelerde hastane temizliğini burası hastane ancak olur diyen yöneticiler sağlamakta. Referans merkezi ile atanan sözleşmeli yöneticide hasta ve hasta yakını,personel memnuniyetinden önce referans merkezinin memnuniyetini önemser hale geldi.

MHRS sistemi hastaların sıra almak için beklememesi için kurulan çok güzel bir sistem. Ancak hekimler poliklinik hizmetlerinde yalnız bırakılınca sadece MHRS'li hastalara bakmaya başladı. Çünkü hastayı muayeneye al, muayene için hazırla, tetkiklerini iste, yönlendirme işlemleri nedeni ile iş yükü arttı ve sadece MHRS'li hastalarına ancak yetiştirebildi. Bu durum beraberinde şiddeti, sıra kavgalarını ve uzayan kuyrukları getirdi. Peki hasta veri giriş elemanı olarak alına personel ne oldu. Başhekim sekreteri, il sağlık müdürü, başkan, başkan yardımcısı sekreteri olarak görevlendirilenler azımsanmayacak kadar çok. İl sağlık Müdürlüklerinde özlük, mutemetlik, satın alma v.b birimlerde görevlendirilenleri de sayabiliriz. Hastanelerin de tahakkuk, satın alma, hukuk büro, özlük, Tiğ, faturalandırma birimlerinde çalışanları da sayabiliriz. Hasta veri giriş elemanlarının bir çoğu bu alanlara geçebilmek için yolları aşındırmakta. Referans merkezi ile atanan sözleşmeli yöneticide hasta ve hasta yakını,personel memnuniyetinden önce referans merkezinin memnuniyetini önemser hale geldi.

Hastanede yemek hizmetleri hizmet alım yolu ile yapılmakta. Ancak çalışanların çoğu yemek yememekte, hasta şikayetlerinde yemek azımsanmayacak kadar çok.Destek ve Kalite Hizmetleri müdürü, müdür yardımcısı hastanede bir gün nöbet tutmamışsa, nöbette çıkan kahvaltıyı, yemeğin önemini anlamaz. Sağlık personeli değilse diyet yemeğini anlamaz.TGAP'ın konuşulduğu günümüzde hastane yemeklerinde kamu zararı oluşmakta mıdır?

Hastaneler de belirlenen alanlar kantin hizmetleri için kiraya verilmekte. Bakanlığın yayınlamış olduğu genelgede yöneticilerin kantin fiyatlarını kontrol etmesi gerekmekte ancak gelinen noktada hastane kantinlerinde fahiş fiyat satışlarından şikayet olmayan yer yok gibi. 

Hastanelere klinik destek hizmetleri personeli alımı yapıldı. Kimsesiz hastalara refaketci olarak görevlendirilsin, yogun bakım ve palyatif bakım gibi birimlerde  hastalara saat başı pozisyon verilsin, yatak yaraları önlensin diye ama gelinen noktada bu elemanlar evrak taşımakta

Destek ve Kalite Hizmetleri Müdürlüğünü sadece teknik atölte işi gibi gören zihniyet nedeni ile aslında hizmetin temelinde olan hizmetler aksamış ve hasta, hasta yakınına yansımıştır.

Kamuda memur olmayan, sağlık Bakanlığında çalışmamış, hastanede bir gün nöbet tutmamış, hastane enfeksiyonlarını, yatak yarasını bilmeyen, kişiler destek ve Kalite Hizmetleri Müdür Müdür yardımcısı atanırsa hastanelerde destek ve kalite hizmetlerinde  sorunlar bitmez artarak devam eder.

Haziran ayında sözleşme döneminin bittiği göz önüne alındıgında liyakat bazlı ve önüne gelen herkesin Destek ve Kalite Hizmetleri Müdür olarak atanamayacagı bir sistem oluştırulmaldır.

Editör: TE Bilisim