Son günlerde yerel basın, ulusal basın ve sosyal medyada gündeminden düşmeyen nöbet parası ile ilgili usulsüzlük iddiaları var. Bu paylaşımların altına yapılan yorumlar. Bu yorumlarda herkes benzeri iddialarda bulunmakta. İddia diyorum çünkü bir çoğu ile ilgili inceleme başlatılmış ve sonuçlanmamış. Mahkeme aşamasında olanlarda var. Elbette kanun koyucular gereğini yapacaktır. Ama ben bu iddiaların temelinde yatan sebebe bakmak istiyorum.Aslında temel sebep denetimsizlik. Evet denetimsizlik. Aslında devlet denetim mekanizmasını oluşturmuş durumda. Ama bir yerde bu denetim yapılmıyor mu acaba. Nöbet listeleri üzerinden gidecek olursak. Nöbet Listeleri birim sorumlusu tarafından hazırlanır. Bağlı olduğu müdürlük tarafından kontrol edilir ve onaylanır. Bazı kurumlarda onay mekanizması başhekimlik bile olabilmektedir. Kurum işleyişine göre değişmektedir. Bu listelerin bir fotokopisi eskiden il sağlık müdürlüklerine de gönderilirdi. Şimdi durum tam olarak nedir bilemiyorum. Aslında bir nöbet listesi bir kişinin sorumluğunda değildir.İmzalar sadece imza atmak için atılmasa. Attığı imzanın gereğini yaparak atsa. Mesela eskiden nöbet listelerinde bir hazırlayan olurdu bu genellikle birim sorumlusu olurdu. Kontrol eden sağlık bakım hizmetleri müdürleri ve müdür yardımcıları, onaylayan makamı ise başhekimlik. Kontrol eden olsa olur muydu bu problemler. Mesaiye gelmeden nasıl para alınabilir. 657 sayılı devlet memurları kanunu net değil mi?Bir çok hastanede sağlık Bakım Hizmetleri Müdürleri, yardımcıları, kanun ve yönetmelikte yeri olmamasına rağmen süpervizörler, sağlık bakım hizmetleri birim sorumluları, koordinatörler bulunmaktadır. O zaman eksik olan nedir. Eksik olan maalesef hastanede daha önce hiç çalışmamış birinin tepeden inme MÜDÜR OLARAK ATANMASI, hayatında birim sorumluluğu dahi yapmamış insanların müdür müdür yardımcısı atanması, sağlık sektörünün içine muayene olmak dışında girmeyenlerin müdür, müdür yardımcısı atanması, mevzuatı bilmeyen, yönetmeliklerden haberi olmayan kişilerin sözleşmeli yönetici olarak atanması ve sorumluğu alt kademeye bırakarak sitem içinde sorumluluktan kurtulmaya çalışmalarıdır. Evet il sağlık müdürlükleri de maalesef bu durumu görmezden gelmektedir. Sağlık bakım hizmetlerine bağlı alanlar denetimden uzaklaşmaktadır.

Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlüklerine ebe ve hemşire dışında atamalar yapılması ile birlikte ebe ve hemşirelerin çoğunlukla hizmet verdikleri alanın hakimiyeti kaybedilmektedir. Bilmediğiniz bir süreci yönetemezsiniz.

Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürleri tarafından kanun ve yönetmeliklerde yer almamasına rağmen yapılan görevlendirmeler personel arasında güvenin ve yönetmeliklere olan inancın kaybolmasına sebep olmaktadır. Süpervizörler, sağlık bakım hizmetleri birim sorumluları, koordinatörler v.b.

Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerine bağlı olarak yapılan sorumlu hemşire görevlendirmelerinde yönetmelikte taşıyan niteliklere dikkat edilmemesi

Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlüklerine bağlı olarak çalışan personelin nöbet tutulmayan alanlarda personel görevlendirilmesinde 25 yıl ve üzeri çalışanların değerlendirilmemesi.Eğitim hemşireliği, enfeksiyon kontrol hemşireliği, kalite birimi, ayaktan tedavi birimi gibi

Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlüğüne bağlı olarak çalışan yoğun bakımlarda eleman görevlendirilirken yönetmelikte belirtilen kadar ancak çalıştırılırken, evde bakım gibi birimlerde yönetmelikte belirtilen den daha fazla personel görevlendirilmesi.

Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerine bağlı olarak çalışması gereken Gözetmen Hemşirelerin gündüzde çalıştırılması ve nöbet parası verilmesi.

Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerine bağlı personelin hukuk büro, personel özlük, idari büro gibi alanlar da görevlendirilmek üzere il-ilçe sağlık müdürlüklerine,ADSM ve başka kurumlarda geçici görevlendirilmeleri

Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerine bağlı personelin atamasını yapıldığı gün ihtiyaç var denilerek geçici görev ile üzere il-ilçe sağlık müdürlüklerine,ADSM ve başka kurumlarda görevlendirilmeleri

Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerine ulaşmanın imkansıza yakın olması

Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlerinin bayramlarda dahil olmak üzere sahada hiç görünmemeleri, odalarından dışarıya çıkmamaları, sahada olup biteni sadece kendilerine gelen kadar bilmeleri

Denetim olsa liyakat olsa  hasta olmayan servise nöbetci yazılır mı? Sahi Gözetmen Hemşire , müdür yardımcısı, müdür boş servise bayramda neden nöbet tuturur?Tsarruf mu dediniz? personel ihtiyacı mı dediniz?

Dnetim olsa bayramda 5 hasta olan serviste 2 sağlık personeli nöbet tutar mı? Tsarruf mu dediniz? personel ihtiyacı mı dediniz?

Keşke il sağlıkta buunan başkan, başkan yardımcısı ve uzmanlar personelin nöbet listelerini en azından örnekleme usulu bir kontrol etslerdi. Keşke daha dün hastaneye gelen bir personel eğitim hemşireliğinde  görevlendirilince 25 yıl ve üzeri birpersonel görevlendirilmiyo diye kontrol etslerdi. Keşke atanan bir birim sorumlusu yönetmelikteki usul ve esaslara uygun mu diye kontorl etselerdi. Keşke koordinatör hemşire, süpervizör hemşire, sağlık bakım hizmetleri müdürleri atamalrında hangi kanundan aldınız bu yetkiyi deselerdi.

Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürlüğüne bağlı personelin 24 saat usulu çalışırılması, verimlilik, kalite açısından nasıl açıklanır. Yönetmelikl ve genelgelere  uygunluğu var mıdır?

Tabi keşke il sağlık müdürleride ekiplerini odalarında oturan, mevzuat bilmeyen, bana dokunmadığı sürece beni ilgilendirmez diyen kişilerden kurmasalardı.

Aslında asıl problem denetimsizlik, yöneticiliği personel tarafından sevilmek olarak algılarsanız, mevzuatı nereden bulacağını bilmeyen, hayatında yönetmelik okumamış insanları atarsanız daha çok benzer haberleri okuruz.

Editör: TE Bilisim