2020-2022 yıllarını kapsayan Orta Vadeli Program 4 Ekim 2019 tarihli mükerrer Resmi Gazetede yayımlandı. Programda Sağlık ana başlığı altında 6 hedef yer aldı. 4 nolu hedefte; "klinik kalite, vatandaş memnuniyeti, operasyonel etkinlik ve verimlilik alanlarında gösterilen performans, sağlık personeli teşvik mekanizmasının bir parçası haline getirilecektir. Vatandaş memnuniyeti sonuçları kurumların ve sağlık çalışanlarının performans değerlendirmesine dahil edilecektir."ifadesi yer aldı.

Orta Vadeli Programda yer alan eylem planına göre, Aralık 2021’e kadar vatandaş memnuniyeti sağlık çalışanlarının performans değerlendirilmesine dahil edilecek.

Amaç güzel verimliliği ve kaliteyi artırmak. Ancak yaşanması muhtemel sorunlar için akla gelen deli soruları sormak gerekir diye düşünüyoruz.

Adaletli bir şekilde mi yansıtılacak bu vatandaş memnuniyet anketi sonuçları. Buradan sistemin alt yapısını oluşturacaklara şu soruları sormak isteriz.

  • Her şeyden önce klinik kalite, vatandaş memnuniyeti, operasyonel etkinlik ve verimlilik alanlarında gösterilen performans illerde sağlığın karar vericisi olan sözleşmeli yöneticileri de etkileyecek mi?
  • Hekimler, laborantlar, teknisyenler, sosyal çalışma uzmanları,psikologlar, hemşireler, ebeler, attler, sağlık memurları, pdcdoluluk oranı az olan kurumdan pdc doluluk oranı %100 olan il-ilçe sağlık müdürlüklerine, ADSM'lere ve başka kurumlara yapılan geçici görevlendirmeler nasıl değerlendirilecek. Sonuçta yapılan bu görevlendirmeler kalanların iş yükünü artırmakta bu da klinik kalite, vatandaş memnuniyeti, operasyonel etkinlik ve verimlilik alanlarını etkilediği açık bir gerçektir.
  • E imza için saatlerçe sözleşmeli yöneticinin kapısında bekleyen personelin menuniyeti kimi etkileyecek.
  • Sağlık sektörünün paydaşları sadece hasta ve hasta yakınları değildir. Tüm paydaşların memnuniyeti katma değer olarak alınacak mıdır?
  • Yoğun bakım ve palyatif gibi birimlerde hasta bakım kalitesini ve yatak yaralarını önlemek için sistem içersinde olan Klinik destek elemanı bu alanlar dışında çalıştırılıyor ise bu durumdan kaynaklanan klinik kalite, vatandaş memnuniyeti, operasyonel etkinlik ve verimlilik sonuçları karar verici mercileri mi etkileyecek yoksaonların işini yapmak zorunda kalan çalışanları mı?
  • Hastanelerde temizlik ve yemek hizmetleri ile ilgili sayısız şikayet sosyal medya ve haberlere yansımaktadır. Bu durum çalışanlarımı etkileyecek karar verici mercileri mi?
  • 25 yılının üzerinde çalışan personel gözünde yakın gözlüğü ile damar yolu açmaya çalışıp, order okumaya tedavi yapmaya çalışırken daha mesleğinde 10 yılını tamamlamamış personel eğitim hemşiresi, kalite birim hemşiresi, enfeksiyon kontrol hemşiresi, koordinatör, birim sorumlusu, süpervizör olarak görevlendiriliyorsa bu kimin klinik kalite, vatandaş memnuniyeti, operasyonel etkinlik ve verimlilik parametresini etkileyecek?
  • Evde bakım biriminin yönergede belirtilen sayıdan daha fazla çalışanı mevcut iken, yoğunbakımda çalışan personel sayısı yönergede belirtilen sayıda olandan az ise bu kimin klinik kalite, vatandaş memnuniyeti, operasyonel etkinlik ve verimlilik parametresini etkileyecek?
  • Vatandaş memnuniyet anketlerini kim yapacak, tarafsız ve objektifliği nasıl sağlanacak
  • Hekim sayısının az olduğu branşlarda sabah 8 de polikliniğe başlayan 5 e kadar poliklinikte kalan hekimden sıra bulamadığı için yada uzun bekleme süresinden memnun kalmadığını ifade eden haklı mı olacak.
  • Hekim yoğun bakımdaki yada acildeki hastasına müdahaleye gittiğinde bu durumdan kaynaklı klinik kalite, vatandaş memnuniyeti, operasyonel etkinlik ve verimlilik parametresinin etki değerlendirilmesi nasıl yapılacak?
  • Labratuvar sonuçlarının uzun sürede çıkması kimin performansını etkileyecek
  • Radyolojide uzun süreli verilen randevular kimin performansını etkileyecek
  • Mesai Takip sistemi tüm personele uygulanmaz iken, bazı personel kanunda yer alan mesai saatini tamamlamaz iken bazı personel 110 saate kadar fazla mesai usulu çalışırken kimin klinik kalite, vatandaş memnuniyeti, operasyonel etkinlik ve verimlilik parametresini etkileyecek?
  • İl-ilçe Sağlık Müdürlükleri, ADSM'lerinde gecici görev ile çalışan personel hangi klinik kalite, vatandaş memnuniyeti, operasyonel etkinlik ve verimlilik parametresinden etkilenecek.
  • Temizlik personeli asıl işini yapmıyor ise bu durum kimin klinik kalite, vatandaş memnuniyeti, operasyonel etkinlik ve verimlilik parametresini etkileyecek?
  • Veri hazırlama elemanı işini yapmıyor ise, klinik kalite, vatandaş memnuniyeti, operasyonel etkinlik ve verimlilik parametresini etkileyecek?

Aslında çokta bir şey yazmaya gerek yok? Zaten sabit üstü ek ödeme alan hekim dışı sağlık personeli ne kadar kaldı. Sistemin kurgulanması sırasında umarız hekim arkadaşlarında vebaline girilmez.

Editör: TE Bilisim