Malatya’da her kurumda ama her kurumda planlama yok.

Tarımda da yok, siyasette de yok, sağlıkta da yok!

Sporda zaten yok!

Malatya Eğitim ve Araştırma Hastanesi ile ilgili sayısız yazı yazdım bu köşede.

AK Parti’nin sağlıkta devrimi şu anda sağlıkta çileye dönmüş!

Amaç hasta ve doktorlara çile çektirmek!

Allah için bir AK Partili vekil tebdili kıyafetle istediği bir saatte acil servisi ziyaret etsin!

Allah için diyorum, lütfen etrafınıza 20 kişi almak yerine tek başınıza gidip görün.

Malatya Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nin 9 yılda sadece acil servisi kaç kez yenilediğini, kaç kez düzeni değiştirdiğini hatırlamıyorum artık.

Sürekli bir değişim var çünkü “planlama” yok!

Sanırım bir yıldır yeni bir triyaj alanı oluşturmuşlar.

Hastanın öncelik durumuna göre bu alanda bir hekimle görüşüp yeşil, sarı veya kırmızı alana geçiyorsun.

3 tane numaratör var.

Bundan üç ay önce gittiğimde numaratörler bozuktu ve acil servis bekleme alanında metrelerce kuyruk oluşuyordu.

Geçen gece gittiğimde en azından numaratörlerin kullanıldığını görünce sevindim.

Önce yaklaşık yarım saat bekledik hastamızın yeşil, sarı veya kırmızı alan için olduğunu.

Triyajdaki hekim birkaç soru ile bizim yeşil alan hastası olduğumuzu söyledi.

Neyse yaklaşık bir 40 dakika daha bekleyip yeşil alana geçtik.

Gerginliği her halinden belli olan yeşil alandaki hekim ise yine sadece birkaç soru ile bizim yeşil alan değil sarı alan hastası olduğumuzu iletti.

Yine teşekkür edip sarı alana geçtik.

Sarı alanda boş bir kabine geçip doktoru beklemeye başladık.

10 dakika, 20 dakika geçti gelen doktor yok.

Bilgisayar başında üç hekim var.

Az sinirli gözüken bir kadın hekime “Hocam kabinde muayene olmayı bekliyoruz” deyince suratıma saniyenin onda biri süresiyle bakıp “Bekleyin geleceğiz” dedi.

Yeşil alandaki hekimin kısa süreli iğneli birkaç cümlesini saymazsak geldiğimizden beri fırça yemedik, diye neredeyse seviniyordum.

Sadece “Bekleyin geleceğiz” demişti.

Beklemeye koyulduk.

Sarı alanda 3 hekim var.

Yaklaşık 10 dakikada bir, bir hekim bir kabine girip tekrar bilgisayar başına geçiyordu.

Bu nasıl düzen arkadaş!

Sarı alanda yaklaşık yarım saat veya 40 dakika sonra bir hekim hastamıza baktı ve hemen kan tahlili ve röntgen istedi.

1,5 saat sonra çıkan tahlilleri doktora iletmek için bilgisayar başında sıraya girdik.

10 dakika sonra çekilen röntgenden tam olarak bi şey anlaşılmadığını ve tekrar röntgen çekmemiz gerektiğini söyledi.

Yarım saat sonra ikinci röntgeni göstermek için gittiğimde bir genel cerrahı aradı.

Yüzünden anladığım kadarıyla acil doktoruna telefonda genel cerrah fırça çekmişti.

O fırçadan sonra biz de kısa da olsa fırça yiyip üçüncü röntgen çekeceğimizi anladık.

Yine yarım saat sonra üçüncü kez radyasyona maruz kalan hastam ile daha çok sinirlenen hekimin yanına gittiğimizde özetle bize Araştırma Hastanesi’ne (Malatya Turgut Özal Hastanesi) gitmemiz gerektiğini söyledi.

Gecenin 2’sinde 4 saat geçtikten sonra tavsiye verdi hekim hazretleri!

Kısık sesle “Hocam yapmayın lütfen. 3 kez röntgen çektirttiniz. Genel Cerrahı aradınız. Keşke başta söyleseydiniz” dedim ama demez olaydım.

Tam 5 dakika biraz yüksek sesle sistemi anlattı.

O bilgisayar başında eskiden hemşirelerin olduğunu, hem hastalara bakıp hem de bilgisayar başında sisteme hasta bilgilerini girmenin ne kadar zaman aldığını, bilgi almak için aranan uzman doktorların sinirli hallerini, yeşil alandaki doktorların “gereksiz” sarı alana hasta gönderdiklerini anlattı.

“Allah sizin yardımcınız olsun” deyip çıktık hastaneden!

Sistem o kadar kötü ki ne hekim ne hasta memnun kalabiliyor!

Malatya Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde başhekim var mı bilmiyorum.

Eğer varsa birkaç öneride bulunayım.

Hastanın hastalık derecesine göre sınıflandırılması alanındaki hekim mutlaka doğru bir alanı belirlemelidir. Önce yeşil alanı belirleyip sonra sarı alana geçen hastanın en az 1 saati beklemeyle geçiyor. Bu da yoğunluğa sebep oluyor.

Bi kere her saatte yeşil alan diğer tüm alanlardan daha fazla hasta sayısına sahip gibi.

Yani Yeşil Alan’da bir fazla doktor dahi bırakın dakikaları saatleri kurtarır!

Üç masa var ama ben hiçbir zaman üç doktor dahi görmedim yeşil alanda.

Malatya Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nin Sarı Alanı diğer tüm alanların en karışık alanıdır yıllardır.

Hem hastaların hem hasta yakınlarının hem muayene alanlarının hem de tahlil kuyruğu o alanı bir çıkmaza sokuyor.

Bi kere daha önce sekreterlerin olduğu bilgisayar başında doktorların işi yoktur.

Doktor hem muayene edip hem de aynı hasta için dakikalarca sistemle uğraşıyor bilgisayar başında.

Buradan bir tasarruf isteği çok yanlış.

Ayrıca sarı alanda her doktorda bir tablet o alanı o kadar hızlandırır ki…

Hangi çağda yaşıyoruz…

Amerika’da yıllardır acil servislerdeki hekimlerin tabletleri var.

Ufak müdahalelerle saatlerce sıra kuyruğunda, muayene kuyruğunda ve tahlil kuyruğunda bekleyen ve gerginleşen hasta ve hasta yakınlarının acil servis bekleme sürelerini düşürebilirsiniz.

Bu süreyi kısalttığınız zaman hem hastalar hem de doktorlar rahatlayacaktır.

Ayrıca tüm doktorlarınıza Araştırma Hastanesi sevkinden vazgeçmesi gerektiğini anlatmanız lazım!

Hastadan en basit kurtulma yolu başka hastaneye göndermek değildir!

Batı ülkelerinde acil servislerin danıştığı hemen bilgi aldığı uzman doktorlar vardır.

Batı ülkelerinde aynı şehrin bir hastanesine gidilmesi için “öneride” bulunulmaz!

Gözlerimle gördüm.

Hasta kabininde ağrılarından dolayı kıvranan hastayı muayene ettikten sonra hekim hazretleri refakatçisi olmadığı için bilgisayar başına çağırdı.

Ağrılarından dolayı hem ağlayıp hem de kıvranan yaşlı hasta ayakta beklerken doktorun bilgisayara bi şeyler girmesini bekliyordu!

Dünyanın en saygın mesleğidir doktorluk…

Ama bu sistem saygınlığı ne kadar koruyor?

Bi fotoğraf paylaşmak istiyorum:

Bu fotoğrafı Malatya Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nin röntgen odasının önünde çektim.

“Hastalarımızın Dikkatine” diyor.

“Görüntüleme çekimi esnasında siz ve yakınlarınız için görevlilerden RADYASYON KORUYUCULARINI istemeyi unutmayınız”

“Eğer röntgen çeken uzmandan fırça yemiyorsak yeterlidir abiciğim. Boş ver koruyuculuğu” dediğinizi duyar gibiyim.

Kurulduğundan beri bırakın radyasyon koruyucusunu biz bunu isteyebilecek görevli dahi olduğunu bilmiyoruz!

Önerim şu:

O önemli bilgi notunu oradan kaldırın. Denetleme günlerinde takarsınız!

Ayrıca sarı alanda hastadan çok hasta yakını var. Sadece 1 hasta yakını o alana alınmalıdır.

Ve son olarak acil serviste bir kan tahlili 1,5 saat bence olmamalı…

Bununla ilgi yapılacak her teknolojik atılım hem doktorları hem de hastaları çok rahatlatacaktır.

Çok basit önerilerde bulundum.

Acil serviste hangi doktorla konuşsanız bu önerilerime mantıklı der.

Ama maalesef yöneticiler koltuklarından kalkmıyor!

Biz de kalkmaları için yazı yazıyoruz!

Mahir Temur-Kayısı Haber

Kaynak Linki:https://kayisihaber.com/yazi/mahir-temur/malatya-devlet-hastanesi-nde-bashekim-var-mi/821/

Editör: TE Bilisim