Sağlıkta memnuniyet azalıyor..

Sağlıkta memnuniyet azalıyor..

TÜİK; her yıl Yaşam Memnuniyetini ölçmekte ve sonuçlarını yayınlamaktadır.

2013 yılında bireylerin kamu hizmetlerinden genel memnuniyet düzeylerine bakıldığında;

  1. Sağlık hizmetlerinde memnuniyet oranı % 74,7 olmuştu.

2019 yılı Yaşam Memnuniyeti sonuçlarına göre ise

  1. Sağlık hizmetlerinde memnuniyet % 67,1 oldu.

Sağlıkta Dönüşüm Programı" ilesağlık hizmetlerindeki memnuniyet; yüzde 39'lardan yüzde 75'lere yükselmişti... Son 6 yılda ise memnuniyet; % 7,6 azaldı...

Biliyoruz ki, hasta memnuniyetinin ana parametresi;

  1. Hastaların randevu süreleri uzamadan doktorlarına ulaşması,
  2. Muayene esnasında kendilerine yeterli süre ayrılması ve
  3. Hekimleri ile doğru iletişimi kurmaları, bilgilenmeleri, sayılmaları...

Öyleyse şimdi hasta memnuniyetin düşmesinin sebepler nelerdir diye düşünme zamanı ama...

Memnuniyet sadece hastalarda düşmüyor aslında...

Hekimler de görev yaparken zevk ile çalışmak istiyorlar, hastalarına yeterli süreleri ayırmak, onlarla gereğince ilgilenmek istiyorlar...

Her iki tarafında memnuniyeti sağlayan bir sağlık sistemi kurgulanmazsa çözüm kolay olmayacak gibi durmakta... Öyleyse; hastalarında, hekimlerinde memnuniyetlerinin artmasını istiyorsak; düşünmeliyiz ve dikkat etmeliyiz:

1.Hekime başvuru sayısının her yıl artması hasta memnuniyetini etkiliyor...

Bizler 58 günde bir hekime başvuruyoruz..." Gerçekten hasta mıyız?" bilmiyoruz...

Sağlık Bakanlığı'nın 2018 yılı Sağlık İstatistiklerine göre toplam hekime başvuru sayısı;

  1. 2003 yılında kişi başı 3,4 iken,2018 yılında 9,5 oldu...

Hastalar hak ettikleri sürelerde hekimler ile görüşemiyor, hastanın hekim ile olan görüşme süresinin kısa olmasıhastanın hekim ile sağlık hizmetine olan memnuniyetini düşürüyor. Ayrıca SGK ile anlaşmalı özel sağlık kuruluşlarında hastalara ayrılan süre; kamu tarafından çıkarılan ilgili (SUT) tebliğine göre (6) altı dakikadır. Bu süre de hem hasta şikâyetlerini anlatacak hem de doktoru tarafından muayene edilebilecek hem de hasta hekimi ile iletişim kurabilecek...

Ayrılan bu süre yeterli mi?

Hastaya ayrılan sürenin kısa olması, gereksiz radyolojik tetkik ve tahlil olarak karşımıza çıkmaz mı?

Övünmemiz gereken hekime başvuru oranımız değil her bir hastaya ayırdığımız süre olmalı...

2.Performansa dayalı ödeme sistemleri nedeniyle fazla hasta kabulü de hastalara ayrılan süreyi kısaltmakta...

Hem özel sağlık kuruluşlarında hem de kamu sağlık sunucularında hekimler, performanslarına göre ücret almaktadır. Performansa göre ücret alınması hekimlik hizmetlerinde etik dışı uygulamalara yol açabilmektedir. Hekimlerin ve sağlık çalışanlarının ücret ile sosyal hakları performansa göre belirlenmemelidir.

3.Hekimin işine karışan idari yaklaşımlar memnuniyet üzerine etkili...

Artan hasta sayısı karşısında idarelerin "ne yapın, edin; muayene sayısını arttırın" baskısı ile oluşan verimsizlik önemsenmelidir. Hizmet sunanın mutlu olmadığı bir sistemde sağlık hizmeti alanların mutlu olacağını düşünmek hayalperestlik olacaktır.

4.SABİM, BİMER, CİMER ile yapılan şikâyetlerin negatif etkisi olmakta...

Hasta memnuniyetsizliklerini anında tespit edebilmek için mevcut olan noktalara yapılan gereksiz ve taciz edici şikâyetler de hekimler ile hastalar arasındaki iletişimi daha kötüye götürmektedir. Mevcut uygulamalar yeniden düzenlenerek şikâyetler bir ön elemeden geçirilmeli, isimsiz şikâyetlere izin verilmemelidir. Çünkü hekim öncelikle güvenilmek ve güvenmek ister...

5.Malpraktis korkusu analiz edilmeli...

Hastaya ayrılan sürenin kısa olması, hekimlerin malpraktis (yanlış tıbbi uygulama) şüphelerini artırmakta ve karşımıza gereksiz radyolojik tetkik ve tahlil istemi olarak karşımıza çıkmakta...

Hekime muayene ve hasta ile görüşmesi için en az 15 dk süre tanınmalıdır.

6.Sağlıkta şiddet olmamalı....

Sağlık hizmetinin iki ana unsuru olan hekim ve hastaların birbirlerini düşman olarak görmesine sistem izin vermemelidir. Hastalar da hekimler de birbirlerinin olmazsa olmazlarıdır. Aralarındaki şiddeti körükleyen; tarafların beklentilerini artıran, tavan yaptıran sistemdeki defektlerdir.

7.Aile Hekimliği güçlendirilmeli, her basamakta sevk zinciri olmalı...

Her bireyin, her ailenin bir hekimi varken, hastalara başka hekim aratan sistemin yeniden yapılandırılmaya ihtiyacı vardır. Çözümün ana çıkış yolu güçlü bir aile hekimliği sisteminden geçmektedir. Güçlü aile hekimliği ile birlikte her basamak için geçerli bir sevk sistemi de olmalıdır.

Hastalar hem birinci basamaktan ikinci basamağa, hem de ikinci basamaktan üçüncü basamağa sevk zincirine uyarak gitmelidir... Bu güzel sistemin sonu hüsrana gitmemeli...

(Dr.Feza Şen-www.bursahayat.com)

Güncelleme Tarihi: 27 Şubat 2020, 11:28

Ceren YILDIZ

banner43
YORUM EKLE
YORUMLAR
SELİMCAN
SELİMCAN - 10 ay Önce

YAHU İNSANLAR SSK HASTANELERİNİ ÖZLER OLDU,NE MEMNUNİYETİNDEN BAHSEDİYORSUNUZ. SAYGILARIMLA.

Asım
Asım - 10 ay Önce

Sözleşmeli yöneticilik modeli ile hayatında hasta olmak dışında hastane yolu bilmeyenler yönetici olmuştur.%67 daha iyi günler %40' da düşecek görceksiniz.2023 sağlıkta çöküşün yılı olacak.Liyakat gelirse ne àlá

sözleşmeli yöneticilerden dolayı sistem her geçen gün daha da çöküyor!
sözleşmeli yöneticilerden dolayı sistem her geçen gün daha da çöküyor! @Asım - 10 ay Önce

en başta hastaya bakan doktorlara, hemşirelere ve tüm sağlık çalışanlarına saygılı olmayı bu teşkilat öğrenmeli. işi yapana para vermeyip bir de mobing yapınca sonuç bu!

sağlıkçılara hak ettiği değer verilmeli. aksi takdirde yandı gülüm keten helva.

çölemerg
çölemerg @Asım - 10 ay Önce

Bu sözleşmelilerle ne beklenebilir ki. Mevcut sözleşmelilerin memuriyet geçmişlerini araştırın ne başarıları olmuş ki şimdi bir şey beklensin. Hepsinin geçmişinde sicil sıkıntıları var. Ama maalesef herkes ama herkes göz yummuyor. Bu gidişatla büyük bir patlak yakın görünüyor.

HABİRE SAĞLIK ÇALIŞANLARININ SIRTINA BİNECEĞİNİZE AZCUK DA GÖREVE GETİRDİĞİNİZ YÖNETİCİLERİ ÖLÇÜN
HABİRE SAĞLIK ÇALIŞANLARININ SIRTINA BİNECEĞİNİZE AZCUK DA GÖREVE GETİRDİĞİNİZ YÖNETİCİLERİ ÖLÇÜN @Asım - 10 ay Önce

AT SAHİBİNE GÖRE KİŞNER!

ANLAYANA!

Sağlıkçı
Sağlıkçı - 10 ay Önce

Bide sağlık çalışanına sorun bakalım memnun mu

3600 ek gösterge yalanından da bahsetse bakanlık
3600 ek gösterge yalanından da bahsetse bakanlık @Sağlıkçı - 10 ay Önce

3600 ek gösterge noldu?

YALANNN OLDU!

döner sermaye sabit ödemesini emekli maaşlarımıza yansıması noldu?

YALANNNN OLDU!


performans ödmeleri noldu?

SÖZLEŞMELİ BALLI ÇAKMA YÖNETİCİLERİN CEBİNE DOLDU!

yıpranmapayı noldu?

GÖZ BOYAMA OLDU!


siz önce bunları düzeltin

tıbbi sekreter
tıbbi sekreter - 10 ay Önce

memnuniyetsizlik teki bu düşüşün nedenleri sağlık memurun, tıbbı sekreterin. doktorun, anastezi tek. ebenin hemşirenin maddi ve manevi olarak mutsuz olması olabilir mi?
Şimdi de yıldız sistemi gelecekmiş, yazık çok yazık. Sen içindeki personeli maddi manevi mutlu et, o zaman herkes mutlu olur...

saglıkçı
saglıkçı - 10 ay Önce

saglıkçıları bu hale getiren bu zihniyete inş.ilahi adalet tecelli edecek.haklarımızı yiyenlere inş.ilahi adlet tecelli edecek.yaptıkları herşey kendi çıkarları dogrutusunda,inş.yuce rabbim cezalarını verecek.hakkım haram osun .aldıkları 15.20.vs.milyarların hayrını görmesinler.

sözleşmeli yöneticilerden sicili temiz kaç kişi vardır?
sözleşmeli yöneticilerden sicili temiz kaç kişi vardır? @saglıkçı - 10 ay Önce

sözleşmeli yöneticilerden yüz kızartıcı suç işlememiş kaç kişi vardır?

27 yıllık sağlıkçı
27 yıllık sağlıkçı - 10 ay Önce

Sözleşme ile atanan müdür ,ve yrdcisi.memur odalarını gezerek ne nasil olacak diye sorarsa parmakla atama nin kalkması şarttır.döner sermaye dr dışında kimse alamaz oldu neymiş riskli birimmiş saglik personelinin her birimde zaten riski var sadece idari birimi seçen saglik personeli risksiz dır.yeni yönetmelikte çalışma barışının sağlanması gerekir.


SIRADAKİ HABER