Sağlık Bakanlığı kamu kaynaklarının etkin, etkili ve verimli kullanılması gereken, ancak hizmetinde aksamamasının esas olduğu bir sistemdir. Sağlık sektöründe 663 Sayılı KHK'den önce illerde il sağlık müdürlükleri vardı. İldeki tüm kuruluşlar il sağlık müdürlüğüne bağlı olarak çalışıyordu. Sonra sağlıkta 3 başlı sisteme geçildi ve bu sistemim revizyonu gerektiği için yeniden il Sağlık Müdürlüğü sistemine geçildi. Geçiş döneminin hızlı olması, liyakat kavramının altının iyi doldurulmaması sağlıkta yakalanan başarının kazandığı ivmenin eksiye dönüşüne sebep olmuştur. Sağlık kurumlarının fiziki alt yapısı 5 yıldızlı otel konforunda olmasına rağmen yönetim sistemi kaynaklı hatalar hem çalışanları hem hastaları küstürmüştür. Her zaman belirttiğimiz gibi bir kurumda Çalışan Memnuniyeti varsa Hasta-Vatandaş memnuniyeti vardır. Özelikle Taşra diye tabir edilen küçük illerde sağlık o ilin hemen hemen temel taşıdır. Kurumda olan her şey halkın bilgisi ve ilgisi dahilindedir. Sağlık Bakanımızın bu dönemde sağlık personelinin çıkmazları haline gelen konulara çözüm bulacağı konusunda beklentisi artarak devam etmektedir. Belirtilen konuların bir iki tanesi merkezden yasa ile çözülecek olsa da bir çok problem taşra teşkilatı kaynaklı olarak süregelmektedir.
Sağlık çalışanları, sağlıkta liyakat ile yapılacak köklü bir değişim beklemektedir. Sağlık çalışanlarının memnuniyetini ve kurum aidiyetini etkileyen sorunları sıralayacak olursak,

Kamu da tasarrufun yer aldığı dönemde genelgeye rağmen İl- ilçe Sağlık Müdürlüklerinde hala belirlenen standart kadronun ve PDC'nin üstünde elemanın geçici görev ile çalıştırılması

Kamuda geçici görev ile çalışma süresi 6 ay olmasına rağmen, uzatılan geçici görev ile İl-ilçe Sağlık müdürlüklerinde yıllardır geçici görev ile çalışan personel varlığı

İl Sağlık Müdürlüklerinde geçici görev ile çalışan personelin görevlendirilmesi esnasında bir müracaat döneminin olmaması, kriterlerin belirsiz olması, hastaneye o gün başlayan elemanın ihtiyaç var diye il-ilçe Sağlık Müdürlüklerinde görevlendirilmiş olması ve görevlendirmelerin devam etmesi

İl içi tayin dönemleri belli olmasına ve personelden talep olmasına rağmen bir çok il de il içi tayin döneminin yıllardır açılmaması

Sağlık personeli kendi alanı ile ilgili alanlarda elbette değerlendirilir. Eğitim, kalite, TİG vb. ancak burada görevlendirilen personelin 25 yıl altı ve sağlık mazereti olmayan personellerden seçilmesi, eğitimine ve yetkinliklerine rağmen 25 yıl altı ve sağlık mazereti olmayan personellerin değerlendirilmemesi, daha 10 yılının altındaki personellerin değerlendirilmesi ve 25 yıl ve üzeri çalışan, sağlık mazereti olan personele de nöbet tutturulması, ihtiyaç var denilerek farklı çalışma saatlerinin uygulanması

Genelgeye rağmen sağlık memuru, ebe, hemşire, diyetisyen, , fizyoterapist, hekim, eczacı, biyomedikal mühendisi, tıbbı sekreter, vb. sağlık personelinin hukuk büro, basın, halkla ilişkiler, özel kalem, danışman vb. alanlarda çalışması kurumlarda ihtiyaç nedeni ile nöbet parası alınırken diğer çalışan personeli huzursuz etmektedir. Kurumlarda yemek çıkmakta ancak birçok personel yemek yememektedir. Genelde bakıldığında yemek personel sayısı personelin 1/3 oranına denk gelmektedir. Yemeğin teknik şartnameye uygun çıkmasından sorumlu olan yöneticiler hastane yemeklerini yememektedir.

Personelin dilekçe kullanma hakkı elinden alınmış. Bazı kurumlarda dilekçe veren personel amirine dilekçesini imzalatmadan dilekçe verememektedir.

Taşerondan kadroya geçen personelinin kıyafetleri verilmemiş, hastanelerde tam bir kıyafet şölenin mevcut olmasına sebep olunmuştur.

İhaleler yapılamamış ve pazarlık usulü doğrudan teminler ile sistem yürütülmeye çalışılmaktadır.

Sözleşmeli yöneticiler personelden uzaklaşmış, yönetim alanları ayrı oluşturulmuş, kapıda danışmanı, sekreteri aşmadan yöneticilere ulaşılamaz olmuştur. Hastanelerde tıbbi sekreter sıkıntısı mevcut iken, başhekimlerin, müdürlerin 2 şer 3 er sekreteri olan yerler olmuştur.

Devlet tarafından programcı gibi EEG teknikeri gibi yetiştirilmiş ve kadro verilmiş elemanın, hiç bir sağlık mazereti olmadan alanında değil de mutemetlik te çalıştırılması onların yerine diğer elemanların görevlendirilmesi personel motivasyonu bozmaktadır.

Her şeyden önce geçmişi kapsamayan, yıpranma payının aynı birimde çalışan eczacıyı kapsarken, orada çalışan hemşireyi kapsamaması

3600 ek göstergenin sadece hemşirelere verileceği, aynı klinik te birlikte nöbet tuttuğu sağlık memuru, ebe ve ATT'nin dahi kapsam dışında bırakıldığı iddiası,

Sağlık personelinin maaşının erimiş olması Sabit ödemenin emekliliğe yansıtılmaması Ek ödemenin bir çok kurumda alınmıyor olması

Sözleşmeli Yönetici Atamalarında Sağlık Bakanlığı Personeli olmayan, farklı kurumlardan yapılan atamalar

Sözleşmeli Yönetici Atamalarında Devlet Memuru dahi olmayan personelin yönetici olarak atanması

Sözleşmeli Yönetici Atamalarında bir sınavın olmaması, bir müracaatın olmaması

Sözleşmeli Yönetici Atamalarında Sağlık Personelinin çoğunlukta olmasına rağmen sağlık personeli atamasının önüne geçilmeye çalışılması

Sözleşmeli yönetici Atamalarında çoğunluğunun Kadın olduğu Sağlık Sektöründe kadın yönetici istemiyorum diyen sağlık müdür ve başkanların varlığı Sözleşmeli Yönetici Atamalarında kurumun tüm yöneticilerinin kurum dışından atanması

Yeni ataması yapılan yöneticilerin sistemi ve kurumu bilmemesi nedeni ile en ufak bir olayda kurum kültürüne laf etmesi

Sözleşmeli Yönetici Ataması olanların kendi ekibini kurma deyimi altında kuruma yılarca hizmet etmiş personeli sistem dışına itmesi, küstürmesi, yeni gelenin sistemi bilmemesi nedeni her gün farklı şekillerde ortaya çıkan sorunlar,

Sözleşmeli Yönetici olarak atanan yöneticinin sürekli olarak, birilikte görev yaptığı, yada daha önce görev yapan sözleşmeli yöneticileri iş bilmemezlikle suçlaması, sürekli ben şöyle yaptım, böyle yaptım diye kendini övme çabası içinde sisteme olan güvenin sarsılmasına sebep olmaktadır.

Kurumun ilgili yönetmelik, mevzuat, usul ve esaslarını bilmeyen yöneticilerin personele sen yap getir, bana da anlat tarzı yaklaşımları, yöneticilerin imza atmaktan kaçınması

Taşerondan kadroya geçen personelin maaşlarının, mesailerinin hesaplanmasındaki yanlışlıklar, maaşların zamanında ödenmemesi

Taşeronda iken bir kişinin yaptığı iş için 4-5 kişinin görevlendirilmesi

Taşerondan kadroya geçen personelin kıyafet gibi sosyal haklarının ödenmemiş olması

Hekimlerin yanında bulunan sekreterlerin hekim yanlarından çekilmesi, hekimlerin daha az hastaya bakmasına neden olmuş, günlük bakılan hasta sayısı düşmüş muayene olmayan hasta küsmüş, hekim başkan, başkan yardımcısı, il sağlık müdürü, başhekimin kapısında görmüş olduğu 2-3 er sekretere anlam verememiştir. Yüksek lisans mezunu hemşire ve ebelere Resmi Gazete yer almasına rağmen uzman unvanının verilmemesi,

Resmi Gazete'de yer almasına rağmen, birim sorumlularının yüksek lisans mezunlarından seçilmemesi

"Değişime en direndiğiniz şeyler, değiştirmeye en çok ihtiyacınız olan şeylerdir." Lousie Hay

Editör: TE Bilisim