İnternetin insan hayatının vazgeçilmez bir öğesi olmasının ardından özellikle pandemi dönemi ile birlikte alışverişlerde inanılmaz bir artış göstererek internet üzerinden yapılmaya başladı. Amerika ve Avrupa ülkelerinde son derece yaygın olan çevrimiçi alışveriş artık Türkiye içinde bir vazgeçilmez oldu. Hatta Getir türü Türk sermayeli çevrimiçi alışveriş platformları Birleşik Krallık gibi yurtdışı ülkelerde de faaliyet göstermeye başladı.

Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) tarafından kamuoyuna açıklanan veriere göre, küresel ölçekteki koronavirüs salgının da etkisiyle, 2020 yılında online alışveriş harcamalarının toplamı 2019 yılında göre yüzde 85 oranında artış gösterdi. Adeta rekor büyüme yaşayan e-ticaret sektörünün 2021 hedefi ise yıllık 400 milyar lira oldu. ETİD tarafından açıklanan e-ticaret verilerine göre insanlar salgının da etkisiyle evlerinden çıkmadan eski perakende alışveriş alışkanlıklarını terk ederek dijital alışverişe çok hızlı bir şekilde uyum sağladı. Türkiye’de çevrimiçi alışverişin geldiği bu noktada son kullanıcılara indirim ve kampanyaların listesini sağlayan Kimbino projesinin sorumlusu olan Kristina Cveckova’da özellikle pandemi ile birlikte internet üzerinden alışveriş hayatımızın vazgeçilmesi haline geldiği belirtti.

Market Alışverişleri İlk Sırada

Ticaret Bakanlığı tarafından açıklanan verilere göre ise pandemi döneminde online olarak yapılan market alışverişleri katın üzerinde artış gösterdi. Özellikle taze gıda ve soğuk gıda alışverişleri ise market alışverişlerinde en çok tercih edilen kategoriler olarak öne çıkıyor. Online alışveriş her ne kadar sadece belirli bir yaş grubu tarafından yapılıyor gibi düşünülüyor olsa da son verilere göre online alışverişi tercih eden tüketicilerin yaş aralığı 18-70 arası değişim gösteriyor. Online alışverişte ise zirveyi İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Antalya ve Konya oluştururken ortalama sepet tutarı ise kredi kartı ile yapılan ödemelerde 178,80 TL olarak gerçekleşti.

E-ticarete İlgi Arttı

Yine aynı döneme ilişkin olarak yapılan analizlerde ise e-ticaret yapan KOBİ sayısı ise 69 binden 100 binin üzerine yükseldi. Piyasada meydana genel online alışveriş talebinin bir sonucu olarak meydana gelen bu arz sayesinde piyasada da ciddi bir hareketlenme meydana geldi. Salgın tedbirleri kapsamında uygulamaya alınan kısıtlamaları aşmak için e-ticarete yönelen çok sayıda küçük, orta ve büyük ölçekli işletmenin bu süreçten kazançlı çıktığı söylenebilir. Çünkü aynı dönem içerisinde fiziksel satışlarda emydana gelen %60’ın üzerindeki düşük e-ticaret kanalları ile giderilerek ciro artışı sağlandı. Özellikle pandeminin ilk aylarında yaşanan kargo ve teslimat sorunlarının da aşılması ile birlikte sektörler bu yıl çok daha profesyonel ve hazırlıklı bir şekilde faaliyet yürüttüler.

Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) başkanı Emre Ekmekçi tarafından yapılan açıklamada ise sektörün tüketici taleplerini karşılamak için 2021 yılı için yaptığı yatırımlarla 400 milyar sınırının geçilmesinin beklendiği belirtilirken, devlet destekleri ve global ölçekli yatırımların da e-ticarete ivme kazandıracağı belirtildi. Özellikle 2021 yılının tüketicilere ürünlerin teslimatı noktasında yenilikçi iş modellerinin devreye alınacağının da belirtildiği açıklamada eve teslimin yanı sıra belirli lokasyonlarda kurulacak olan teslimat noktaları ile de kullanıcıya ulaşılabileceği ve lojistik kısıtlamalarında önüne geçilmesinin planladığı açıklandı.

Pandemi ile birlikte Türkiye’deki e-ticarete yönelik birçok tabunun yıkıldığı söylenebilir. Özellikle artık her yeni kurulan işletmenin e-ticareti de düşünerek hareket etmesi, sadece perakendecilikle işletmeyi yürütmesinin imkansız olduğu ve tüm planlamaların da buna göre yapılması gerektiği kaçınılmaz bir zorunluluk olarak öne çıkıyor.

Editör: TE Bilisim